انتشار ویروس آنفلوانزای پرندگان به اعضای یک خانواده در کامبوج، مرگ یک دختر یازده ساله و نگرانی سازمان جهانی بهداشت

به گزارش مجله آزات وب، سازمان جهانی بهداشت پس از تایید دو مورد عفونت انسانی با ویروس H5N1 آنفلوانزای پرندگان در میان یک خانواده در کامبوج که از جمله به مرگ یک دختر 11 ساله انجامید، با مقامات در این کشور در حال همکاری است.

انتشار ویروس آنفلوانزای پرندگان به اعضای یک خانواده در کامبوج، مرگ یک دختر یازده ساله و نگرانی سازمان جهانی بهداشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز دکتر سیلوی بریاند، رئیس بخش آمادگی و پیشگیری همه گیری ها و عالمگیری های سازمان دنیای بهداشتدر یک کنفرانس خبری مجازی به گزارشگران گفت این سازمان در حال بازبینی ارزیابی اش از خطر دنیای ویروس آنفلوانزای پرندگان در پرتو تحولات اخیر است.

این سازمان وابسته به سازمان ملل برای آخرین بار در ابتدای این ماه خطر آنفلوانزای ماکیان یا پرندگان را برای انسان ها پایین ارزیابی کرد.

مقامات کامبوج روز پنجشنبه مرگ یک دختر 11 ساله را به علت دچار شدن به H5N1 گزارش کردند و آزمایش 12 نفر از افراد در تماس با او را شروع کردند. پدر این دختر که علامت دار بوده است، نیز از لحاظ عفونت ویروس H5N1 مثبت شده است.

برایاند گفت: شرایط دنیای ویروس H5N1 با توجه به انتشار گسترده ویروس در میان پرندگان در سراسر دنیا و افزایش گزارش ها درباره عفونت پستانداران از جمله انسان ها نگران نماینده است. سازمان دنیای بهداشت خطر این ویروس را جدی می گیرد و خواهان افزایش هشیاری در همه کشورها است.

برایاند گفت هنوز روشن نیست که آیا سایت انسان به انسان این ویروس اتفاق افتاده است یا نه و علت اصلی تمرکز بر موارد عفونت در کامبوج هم همین است، یا اینکه این دو مورد عفونت به علت شرایط محیطی مشترک برای مثال تماس نزدیک با پرندگان دچار عفونت یا سایر حیوانات اتفاق افتاده است.

یک سویه نو H5N1 به نام دسته 2.3.4.4b که در سال 2020 ظهور کرد، شمار بی سابقه ای از تلفات را در پرندگان و طیور محلی ایجاد کرد. این سویه نو بعلاوه باعث عغونت در میان پستانداران شده است و نگرانی های دنیای را افزایش داده است.

با این حال، بر خلاف شیوع های قبلی H5N1 که برای بیش از دو دهه اتفاق افتاده است، این زیرنوع نو باعث بیماری قابل توجهی در انسان ها نمی گردد. تا به حال، فقط نیم دو جین از موارد عفونت انسانی با این ویروس در افرادی که تماس نزدیک با پرندگان دچار عفونت داشته اند، به سازمان دنیای بهداشت گزارش شده است. کارشناسان پیشنهاد نموده اند که این ویروس ممکن است هنوز برای اینکه سرایت انسانی رخ دهد، احتیاج به تغییر داشته باشد.

با این حال، سازمان دنیای بهداشت می گوید اقداماتش برای آمادگی در برابر این ویروس آنفلوانزای پرندگان را شدت می بخش و یادآور شد که در صورت تغییر شرایط، داروهای ضد ویروسی و نیز 20 واکسن تاییدشده برای شرایط پاندمی در دسترس هستند، هر چند که باید در صورت احتیاج باید به شکل دقیق تری با سویه در حال چرخش ویروس H5N1 تطبیق داده شوند. به گفته مقامات این سازمان انجام چنین کاری، چهار تا پنج ماه طول می کشد اما تا آن هنگام مقداری واکسن ذخیره شده در اختیار است.

آزمایشگاه های سازمان دنیای بهداشت قبلا دو سویه ویروس آنفلوانزای پرندگان را که شباهت نزدیکی با ویروس H5N1 فعلا در حال گردش دارند، در اختیار دارند و تولیدنمایندگان می توانند از آنها برای ساختن واکسن نو در صورت احتیاج استفاده نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2333

به "انتشار ویروس آنفلوانزای پرندگان به اعضای یک خانواده در کامبوج، مرگ یک دختر یازده ساله و نگرانی سازمان جهانی بهداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار ویروس آنفلوانزای پرندگان به اعضای یک خانواده در کامبوج، مرگ یک دختر یازده ساله و نگرانی سازمان جهانی بهداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید