بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی چه اهمیتی دارد؟

به گزارش مجله آزات وب، خطرهای زیادی در کمین کارگران ساختمانی است. زحمت کشانی که برای آجر به آجر بالا رفتن یک ساختمان از جانشان مایه می گذارند و به فراخور شغلشان، سختی های فراوانی را هم متحمل می شوند. از آنجایی که در این نوع از کار، مخاطرات زیادی برای کارگران وجود دارد، جدا از سرنوشت نامعلومی که ممکن است در انتظار این کارگران باشد، استرس و نگرانی کارفرمای مسئول را نباید از خاطر برد. این کارفرماست که مسئولیت اصلی کار را بر دوش دارد. اگر اتفاقی در حین کار برای کارگر ساختمانی رخ دهد، هزینه های درمانی، پزشکی و حتی دیه آن ها بر دوش صاحب کار یا همان کارفرماست. راه و چاره قانونی که برای این اتفاقات در نظر گرفته شده است استفاده از بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی به وسیله کارفرماست. در نظر داشته باشید، هرچه فرد کارفرما مسئولیت پذیرتر باشد و خودش را در قبال کارگران متعهد بداند، در تعهدات بیمه ای خود در قبال کارگرانش وظیفه شناس تر است.

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی چه اهمیتی دارد؟

اگر درباره چندوچون بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی نمی دانید، با ما همراه باشید تا از این مدل بیمه و مزایای آن بیشتر مطلع شوید. شما در این مقاله پاسخ سؤالات زیر را خواهید گرفت:

1- بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی چیست؟

در تمام مراحل ساخت یک ساختمان مثل تخریب، گودبرداری، خاک برداری، نصب اسکلت ساختمان، نصب نمای ساختمان و… ممکن است حادثه های زیادی برای کارگران اتفاق بیفتد؛ از یک شکستگی ساده دست وپا تا خدایی نکرده قطع عضو و فوت شدن.

همان طور که در قانون آمده (ماده 66 قانون تامین اجتماعی)

وقتی برای کارگر در محیط کار اتاقی بیفتد که باعث نقص عضو و ایجاد هزینه های پزشکی و حتی مرگ گردد، وظیفه کارفرماست که هزینه های مربوطه را پرداخت کند.

اینجاست که اهمیت بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی معلوم می گردد.

بیمه مسئولیت کارفرما برای پوشش خساراتی است که ناشی از اشتباه مهندس ناظر، سهل انگاری، غفلت، اشتباه ساختمانی یا کارگران ساختمان در محل ساختمان بیمه شده اتفاق بیفتد. این خسارات می تواند اقتصادی و جانی باشد و شرکت بیمه کننده وظیفه دارد که مبلغ خسارت را بپردازد.

2- مزایای بیمه مسئولیت کارفرما چیست؟

اگر به عنوان کارفرما از این بیمه را بهره ببرید، خسارتی که در هنگام بروز حادثه وارد می گردد در اسرع وقت و با مبلغی واقعی و عادلانه جبران می گردد. بنابراین علاوه بر مسائل اقتصادی، آرامش خیال کارفرما از بابت پرداخت خسارات و غرامت اتفاقات ناگوار حفظ می گردد.

3- مهم ترین نکاتی که کارفرما باید بداند

  • کارفرما باید بداند که اگر برای سازمان تامین اجتماعی اثبات گردد که حادثه یا خسارتی که به کارگر وارد شده ناشی از محیط کار بوده، این حق برای تامین اجتماعی محفوظ است که برای دریافت خسارت از کارفرما پیگیر باشد.
  • آسیب های ناشی از زلزله تحت پوشش بیمه مسئولیت ساختمانی نیست.
  • حق بیمه مسئولیت کارفرما، بر اساس متراژ زیربنای کل ساختمان محاسبه می گردد.
  • کارفرما باید دقت کند تمدید بیمه مسئولیت تا زمانی که اخرین کارگر روی ساختمان مشغول کار است اهمیت دارد.
  • بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی همان بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارگران، بیمه مسئولیت ساختمانی، بیمه ساختمانی، بیمه حوادث ساختمانی است.
  • در مقدار مسئولیت کارفرما نسبت به حوادثی که برای کارگر رخ می دهد، فرقی بین کارگر روزمزد، ساعتی، دائم نیست.
  • به علت اینکه ارایه فهرست نام کارگران برای کارفرما سخت است، بیمه مسئولیت کارفرما معمولا بدون نام و بر اساس متراژ ساختمان صادر می گردد.
  • پوشش این بیمه نامه خسارات و صدمات بدنی ناشی از کار را تا سقف دیه تامین می نماید.
  • یک نکته مهم این است که بیمه مسئولیت کارفرما با بیمه حوادث فرق می نماید؛ خیلی ها این دو را یکسان می دانند اما بیمه حوادث یک بیمه نامه فردی است و کارفرما برای پوشش کارگران ساختمان باید از خدمات بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی استفاده کند.

4- بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی چه خساراتی را جبران می نماید؟

  • جبران هزینه پزشکی و جراحی بسته به سقف مبلغ خرید بیمه
  • غرامت فوت با توجه به مقدار مشخص دیه در ماه عادی یا ماه حرام
  • دیه ارش یا مبلغ دیه ای که پزشکی قانونی برای نقص عضو مشخص می نماید
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2227

به "بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی چه اهمیتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی چه اهمیتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید