دلایل موفقیت طرح ریحان شهر از زبان حسام الدین نراقی ، فرصتی برای مشارکت اجتماعی افراد دغدغه مند

به گزارش مجله آزات وب، طرح ریحان شهر فرصتی است برای افراد دغدغه مند تا ایده ها و نظرات خود را برای رفاه و آبادانی بیشتر محله شان بازگو نمایند؛ اتفاقی نیک که اگر درست اجرا گردد و به انتها برسد می توان امیدوار بود تهران در آینده ای نه چندان دور به شهری زیباتر و دوست داشتنی تر تبدیل گردد.

دلایل موفقیت طرح ریحان شهر از زبان حسام الدین نراقی ، فرصتی برای مشارکت اجتماعی افراد دغدغه مند

به گزارش خبرنگاران، طرح ریحان شهر فرصتی است برای افراد دغدغه مند تا ایده ها و نظرات خود را برای رفاه و آبادانی بیشتر محله شان بازگو نمایند؛ اتفاقی نیک که اگر درست اجرا گردد و به انتها برسد می توان امیدوار بود تهران در آینده ای نه چندان دور به شهری زیباتر و دوست داشتنی تر تبدیل گردد. اینکه اجرای ریحان شهر چه چشم اندازی دارد و آیا می تواند آمال و آرزوهای شهروندان تهرانی را برآورده کند، سؤالی است که حسام الدین نراقی، تسهیلگر طرح ریحان شهر درباره اش شرح می دهد.

از آنجا که مجری طرح ریحان شهر اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران است، این موضوع استنباط می گردد که طرح مذکور فقط برای رفاه و آسایش بانوان به اجرا درمی آید. به نظر شما در ریحان شهر سبک زندگی اسلامی - ایرانی فرهنگسازی شده است؟

اجرای طرح ریحان شهر در واقع فرصتی برای کشف استعداد و توانمندی فعالان اجتماعی برای شناساسی مسائل حوزه زنان و خانواده است. دیگر اینکه زمینه مشارکت اجتماعی برای زنان و خانواده شهر را به وجود می آورد. آنها می توانند ایده های خوبی راکه در سر می پرورانند، در قالب طرح های اجتماعی، آموزشی، کارآفرینی و توسعه فرهنگی ارائه دهند. از این رو می توان گفت چون خود زنان مجری طرح هستند پس نقش مهمی در فرهنگسازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی دارند.

برای ایده پردازی در طرح ریحان شهر آیا فقط افراد خاصی می توانند شرکت نمایند؟

خیر. علاوه بر بانوان، حتی آقایانی که اهمیت به فضای زندگی شهری می دهند و رفاه بانوان و خانواده آنها دغدغه فکری شان است هم می توانند در زمینه های مختلف نظرات خود را ارسال نمایند. در کنار شهروندان عادی، افراد صاحب نظر و متخصص از سمن ها، دانشگاه ها، اندیشکده ها و کانون های محلی، فرهنگی و مذهبی در طرح ریحان شهر شرکت کردند. طرح محله محور ریحان شهر با توجه به تجربه افراد می تواند تغییراتی را در محله ها ایجاد کند؛ چرا که این طرح محله محور است و افراد با توجه به احساس مسئولیتی که در قبال محل زندگی خود دارند برای بهتر شدن شرایط زیستی همکاری می نمایند. نکته جالب اینکه اغلب طرح های پیشنهاد شده با یاری نظرسنجی از مردم اجرا شده است.

اجرای هر طرح و ایده ای در ابتدای کار با مسائل و موانعی روبه روست. چه دست اندازهایی در اجرای اهداف راهبردی ریحان شهر وجود دارد؟

قطعا در مسیر ریحان شهر موانعی وجود دارد. نخستین موضوعی که می توان آن را به عنوان دست انداز طرح بیان نمود، کمبود دانش و مطلعی فرد پیشنهاددهنده است. اغلب شرکت نمایندگان دغدغه محله شان را داشتند، اما به قدر کافی تجربه لازم برای طراحی و مدیریت پروژه را نداشتند و نتوانستند در نوشتن طرح خیلی پیروز باشند. نکته دوم کم توجهی به فعالیت تیمی بود. برخی افراد، طرح خود را به صورت انفرادی ارائه می دادند. وقتی درباره طرح می پرسیدیم، حین صحبت هایشان می گفتند افراد دیگری هم در این زمینه کار می نمایند. وقتی یک طرح قرار است در محله اجرا گردد چه خوب که اعضای تیم ساکن یک محله باشند. کارگروهی به پخته تر شدن طرح یاری می نماید. چون باعث می گردد اعضای تیم راهکارهای خوبی برای توانمندسازی، مطلع سازی و جلب مشارکت اجتماعی ارائه دهند و علت دیگر که نادیده گرفتن آن روند کار را کند می نماید، مسئله اعتبار مالی است. عدم پیش بینی امکانات و تجهیزات و بعلاوه بودجه، اجرای طرح را تهدید می نماید.

اداره امور زنان و خانواده شهرداری برای اجرای طرح ها بودجه خاصی را درنظر گرفته است؟ آیا هر طرحی ارائه می گردد باید به آن اعتبار اختصاص داده گردد؟

با توجه به فرایند مدیریتی منابع مالی، شهرداری تهران مبلغ مشخصی را در اختیار امور بانوان قرار داده است. از این رو نباید انتظار داشت هر طرحی نوشته می گردد مورد استقبال قرار بگیرد.

به عنوان کسی که سال ها در زمینه فعالیت های اجتماعی تجربه داشته، چه پیشنهادی برای پیشبرد ریحان شهر و پیروزیت آن دارید؟

کسانی که می خواهند کار داوطلبانه نمایند و در طرح ریحان شهر قدمی بردارند بهتر است در گام اول مشکل محله خود را بشناسند تا بتوانند برای برطرف آن بهتر تصمیم بگیرند. از این رو با مطالعه شرایط زندگی در محله های دیگر و حتی تهران و شهرهای بزرگ و کوچک کشور، تجربه های پیروز و غیرپیروز را ارزیابی نمایند و از بین ایده های داده شده، برترین ها را انتخاب نمایند و با یاری آنها طرح جدیدی را برای محله خود بنویسند. افزایش مطلعی در ارائه طرح نقش بسزایی دارد. گاهی شهروندی طرحی را می نویسد اما چون کارشناسی و تخصصی نیست در اجرا پیروز نمی گردد. چه خوب که در پروژه نویسی با افراد صاحب نظر مشورت گردد.

داوری رویداد ریحان شهر را چطور دیدید؟

ریحان شهر دوم فرایندی تخصصی بود که با حضور استادان و صاحب نظران رخ داد. روند داوری خیلی مهم بود. به همین علت فقط بخشی از طرح ها، که به دبیرخانه فرستاده شده بود به مرحله داوری راه پیدا کرد. در آنجا همه داورها در کارشان مهارت داشتند طرح های ارائه شده را به چالش کشیده و از فرد یا از تیم پیشنهاددهنده خواستند درباره ضرورت اجرای طرح شرح دهد. طرح ریحان شهر یک فرصت برای افراد دغدغه مند است و گروه هدفش فقط افراد محلی نیستند. استارت آپ ها، نهادهای دولتی و غیردولتی همه می توانند در ریحان شهر شرکت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1402 بروزرسانی: 28 مرداد 1402 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2403

به "دلایل موفقیت طرح ریحان شهر از زبان حسام الدین نراقی ، فرصتی برای مشارکت اجتماعی افراد دغدغه مند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل موفقیت طرح ریحان شهر از زبان حسام الدین نراقی ، فرصتی برای مشارکت اجتماعی افراد دغدغه مند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید