تولید خرما؛ صنعتی که نمی توان نادیده گرفت...

به گزارش مجله آزات وب، صندوق کارآفرینی امید با پرداخت بیش از هفت میلیارد ریال تسهیلات به حوزه خرمای استان بوشهر سعی دارد از خام فروشی و فروش محصولات با قیمت پایین جلوگیری کند.

تولید خرما؛ صنعتی که نمی توان نادیده گرفت...

به گزارش خبرنگاران، خرما یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی ایران به شمار می رود که به دلیل اشتغالزایی و البته ارزآوری بالا در سبد صادرات غیرنفتی کشور صندلی ویژه ای دارد، با این حال به دلیل ضعف در مراحل فرآوری و بسته بندی، ارزش افزوده این محصول نصیب کشورهایی می گردد که به تکنیکهای جدید کاشت، برداشت، نگهداری،فراوری و بسته بندی مجهز شده اند.بسیاری از کشورها با اطلاع از ذائقه مصرف کنندگان و عرضه محصولات در بسته بندی های مرغوب و مشتری پسند، سیاری از بازارهای هدف را در اختیار خود گرفته اند.

خرما در استان بوشهر، از زمان باستان کاشته می شده و هم اکنون بخش اعظمی از مردم این استان در زمینه فراوری و فراوری، برداشت و دیگر صنایع مرتبط با خرما مشغول به فعالیت هستند.شهرستانهای دشتستان، تنگستان، دشتی و جم بیشترین سطح زیر کشت خرما را دارند و می توان گفت که دشتستان با فراوری 70 درصد خرمای بوشهر،بیشترین سهم را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

با توجه به ظرفیت های ویژه فراوری و فراوری خرما در استان بوشهر، صندوق کارآفرینی امید حمایتهای مالی خود را در قالب طرح های پشتیبان به فراوری کنندگان خرما ارئه داده است. ورود صندوق کارآفرینی امید به پروسه حمایت از خرمای استان بوشهر، نخستین بار با تشکیل جلسه باغداران و فعالان حوزه خرما شروع شد و صندوق با تشریح روشهای حمایت از محصولات استراتژیک نقاط مختلف کشور، فعالان حوزه خرمای استان بوشهر را برای پیدا کردن راههایی که بتواند از فروش فله ای خرما جلوگیری و ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورزان بوشهری کند، تشویق کرد.این صندوق توانست طی سالهای 93 تا 96 مجمعا 18 مورد تسهیلات در حوزه خرمای بوشهر پرداخت کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره حمایت این صندوق از طرح توسعه فراوری خرما در بوشهر به خبرنگاران، می گوید: ما کوشش کردیم با شناسایی حلقه های مفقوده در زنجیره فراوری و فراوری خرما، از فروش محصولات با قیمت پایین و خام فروشی ممانعت کنیم. خوشبختانه تاکنون بیش از 7 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه خرمای استان بوشهر پرداخت نموده ایم و در طول چهار سال گذشته از محل پرداخت تسهیلات صندوق ، 80 نفر اشتغال مستقیم و 160 نفر اشتغال غیر مستقیم به وجود آمده است.

او می افزاید: پرداخت تسهیلات به توسعه خرمای بوشهر از سال 1393 به بعد با تغییر رویکرد صندوق و جهت حمایت از محصولات استراتژیک مناطق مختلف، حمایت از پشتیبان و توجه ویژه به خوشه های صنعتی به خصوص حمایت از اتصال حلقه های زنجیره فراوری تا فروش محصولات در استانهای مختلف اجرا شده است.

نوراله زاده معتقد است تغییر نگاه فعالان این حوزه یاری زیادی کرد تا امکانات لازم برای بهبود وضعیت فراوری و فروش خرمای بوشهر فراهم گردد و در این مسیر، صندوق کارآفرینی امید هم علاوه بر برگزاری نشستهای مختلف با فعالان حوزه خرما در استان بوشهر، تسهیلات لازم را به این بخش اختصاص داده است.

تسهیلات پرداختی صندوق در چهار سال اخیر موجب اشتغال مستقیم 80 نفر و اشتغال غیر مستقیم 160 نفر شده است.به گزارش خبرنگاران، آنالیز آمارها نشان می دهد علیرغم رشد خیره کننده فراوری خرما نسبت به سالهای قبل فقط 8000 تن از خرمای استان بوشهر راهی بازارهای جهانی شده است. فاصله معنادار میزان فراوری و صادرات خرما در استان بوشهر حاکی از کمبود امکانات لازم برای فراوری، بسته بندی، سردخانه و صادرات این کالای ارزشمند است که اقتصاد بخش عمده ای از نخلداران استان بوشهر به خصوص در شهرستانهای دشتستان، تنگستان دشتی و جم را زیرپوشش قرار داده است.

مقایسه وضعیت صادرات، تعداد واحدهای فعال و افراد شاغل در حوزه فراوری، فراوری، بسته بندی و فروش خرما نشان می دهد که گفتگوهای فعالان این حوزه و کوشش برای تسلط بر مسائل بخش فراوری و بازار تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد منطقه گذاشته است.

صندوق کارآفرینی امید در سال 1393 تفاهم نامه ای با شرکت شهرک های صنعتی بوشهر منعقد کرد؛ به موجب این تفاهم نامه حمایت از فراوری و فروش خرما، در چهار بخش تعریف و شرکت شهرکهای صنعتی متعهد شد، آموزشها و مجوزهای لازم در بخش حمل و نقل، سردخانه، بسته بندی و عرضه در فروشگاههای شهرهای بزرگ را به فراوریکنندگان و فروشندگان خرما ارائه دهد و صندوق کارآفرینی امید نیز از این بخش حمایت کند.

صندوق کارآفرینی امید علاوه بر حمایت از متقاضیان تسهیلاتی که در چارچوب تفاهم نامه با شرکت شهرکهای صنعتی قرار می گیرند، به زنجیره فراوری تا مصرف بهینه خرما یاری و از متقاضیان تسهیلات در سایر زمینه ها نیز حمایت نموده است.چشم انداز صندوق کارآفرینی امید و شرکت شهرکهای صنعتی از انعقاد تفاهم نامه، افزایش 300 نفری تعداد شاغلین در حوزه خرما و افزایش 50 درصدی صادرات خرمای استان بوده که تا امروز این هدف در حد زیادی محقق شده است.

به گزارش خبرنگاران، بازار مصرف خرما روز به روز در حال افزایش است و در مصارف صنعتی متعددی نظیر شیره خرما، شهد خرما، عسل خرما، قند مایع، سرکه خرما، عصاره نوشابه، حلوای خرما، شکلات صبحانه خرما و لواشک خرما مورد استقبال بیشتری واقع شده است.عمده مقصد صادرات خرمای استان بوشهر، روسیه، اسپانیا، اکراین و کشورهای اروپایی است؛ این درحالی است که خرمای بوشهر از لحاظ کیفیت در بازهای داخلی و خارجی مشتریان بسیاری دارد.آمار گمرک از تجارت خارجی ایران بیانگر آن است که صادرات خرما در امسال نسبت به سال گذشته باافزایش 56 درصدی همراه بوده و آمریکا یکی از مشتریان اصلی آن به شمار می رود.

صنعت بسته بندی، نگهداری، فراوری و فراوری محصولات کشاورزی علاوه بر ارتقای کیفیت این محصولات و توسعه و رونق صادرات آن در اشتغالزایی و تراز ارزی کشور نقش بسزایی دارد. در سالهای اخیر ایجاد کارگاههای بسته بندی و فراوری محصولات کشاورزی و موادغذایی با استقبال بسیاری از جانب کارآفرینان روبرو شده و به دلیل احتیاج به سرمایه اندک، سرعت گرفته است.حمایت از کسب و کارهای نوپا و اشتغال زا یکی از روینمودهای صندوق کارآفرینی امید است و در این راستا تاکنون طرح های مختلفی را در استانها و در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآورده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 73

به "تولید خرما؛ صنعتی که نمی توان نادیده گرفت..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید خرما؛ صنعتی که نمی توان نادیده گرفت..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید