مخالفت قاطع شورای امنیت با اقدام ضدایرانی آمریکا

به گزارش مجله آزات وب، 13 عضو شورای امنیت مخالفت خود را با تصمیم آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران اعلام کردند.

مخالفت قاطع شورای امنیت با اقدام ضدایرانی آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز گفت اعضای شورای امنیت با درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه مخالف هستند.

میشل نیکلاس، خبرنگار رویترز گفت بر اساس یافته های این خبرگزاری، در کمتر از 24 ساعت پس از درخواست آمریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه و برگشت تحریم ها علیه ایران، 13 کشور از 15 کشور عضو شورای امنیت مخالفت خود را با این اقدام واشنگتن اعلام کرده اند.

بر این اساس، این خبرگزاری گفت 13 عضو شورای امنیت با ارسال نامه هایی تاکید کردند واشنگتن در سال 2018 از توافقنامه هسته ای ایران خارج شده است و دیگر عضوی از برجام نیست که بخواهد با استناد به آن مکانیسم ماشه را فعال کند.

این اعضا تصریح کردند آمریکا مشروعیت بازگرداندن تحریم های ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت را ندارد و درخواست آمریکا، بی اساس است.

تنها کشور دومینیکن با تلاش آمریکا برای بازگرداندن مکانیسم ماشه مخالفت نکرده است.

خبرگزاری رویترز همچنین گفت به دلیل مخالفت های گسترده اعضای شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم ها علیه ایران، رئیس دوره ای شورای امنیت قطعنامه ادامه لغو تحریم های ایران را برای رای گیری در شورا مطرح نخواهد کرد.

براساس توافق اجرا شده در برجام، تحریم های گذشته علیه ایران در شورای امنیت لغو نشده بلکه به حالت تعلیق درآمده است. آمریکا و یا هر کشور عضو دائم شورای امنیت می تواند با استناد به این موضوع مدعی نقض برجام از سوی ایران شود. در این صورت، طرفین سی روز مهلت دارند که با یکدیگر در این زمینه رایزنی و گفت وگو کنند. در صورت عدم توافق، قطعنامه ادامه تعلیق تحریم های ایران در شورای امنیت به رای گذاشته می شود. در این حالت اگر همه کشورهای عضو شورای امنیت هم موافق ادامه تعلیق تحریم های ایران باشند، آمریکا می تواند به راحتی به این قطعنامه رای منفی داده و با حق وتو تمامی تحریم های گذشته علیه ایران را بازگرداند.

گفتنی است آمریکا که پیش از این نتوانست اجماعی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ایجاد کند، روز پنج شنبه از فعال کردن مکانیسم ماشه خبر داد.

اقدام اخیر آمریکا موجب انتقاد رقبا و شرکای واشنگتن شده است. چین، روسیه و اتحادیه اروپا تاکید کردند که اقدام آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه، غیرقانونی است، چراکه واشنگتن دیگر در توافق برجام حضور ندارد و نمی تواند به بندی که در توافق برجام هست مراجعه کند.

کشورهای مخالفت خود را با درخواست آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه اعلام و نامه ای در این باره به سازمان ملل ارسال کردند.

در همین حال ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد آمریکا نمی تواند از سازوکار حل وفصل اختلافات در برجام استفاده کند، چرا که از این توافق خارج شده است.

، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی پیامی در حساب توییتری خود تاکید کرد که آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

پکن نیز گفت که اصلا مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشده، چراکه آمریکا صلاحیت فعال کردن آن را ندارد. فعال شدن مکانیسم ماشه می تواند نهایتا منجر به بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران پیش از توافق برجام و قطعنامه 2231 شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1296

به "مخالفت قاطع شورای امنیت با اقدام ضدایرانی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت قاطع شورای امنیت با اقدام ضدایرانی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید