ناگفته هایی درباره مضرات استفاده از عطر

به گزارش مجله آزات وب، مواد معطر در طول تاریخ در درمان بعضی بیماری ها و بعلاوه انتقال احساس آرامش، تمیزی و شادابی استفاده می شدند. اما عوارض جانبی عطرهای شیمیایی امروزی به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. زیرا اکثریت قریب به اتفاق عطرها از مواد شیمیایی خطرناک ساخته می شوند. ممکن است فکر کنید که پیدا کردن آنچه در عطر شما وجود دارد به آسانی خواندن برچسب مواد تشکیل دهنده است. اما به علت قوانینی که از تولیدکنندگان عطر در برابر به اشتراک گذاشتن اسرار تجاری محافظت می نماید، تقریباً هر عطری که به صورت تجاری فروخته می گردد مملو از مواد شیمیایی است که در بسته بندی محصول ذکر نمی شوند. بسیاری از عطرهای با ترکیبات خصوصی یا همان پرایوت بلندها (Privet blend) در این دسته قرار می گیرند و چیزی از مضرات استفاده از عطر که ممکن است حاوی مواد شیمایی خطرناک باشد، به مصرف کننده نمی گویند. در این مقاله، بعضی از رایج ترین مضرات استفاده از عطر و مواد معطر شیمیایی بر سلامت انسان و بعلاوه محیط زیست را آنالیز خواهیم کرد.

ناگفته هایی درباره مضرات استفاده از عطر

عطرهای شیمیایی چیست؟

بسیاری از ما از تفاوت ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و بادی اسپلش مطلع هستیم. محصولاتی که صرفاً به علت خوشبونمایندگی استفاده می شوند. اما طیف وسیعی از محصولات معطر دیگری در اطرافمان وجود دارد که اگرچه هدف اصلیشان خوشبویی نیست اما حاوی عطرهای شیمیایی هستند. همانند شامپو رزماری، شمع های معطر، کرم دست حاوی رایحه اسطوخودوس یا پاک نماینده خانگی با بوی مرکبات. بعضی از روایح موجود در این محصولات، ممکن است مشتق شده از طبیعت باشند، اما بیشتر آن ها نتیجه ترکیب مواد شیمیایی مصنوعی است. به طور کلی عطرهای شیمیایی به رایحه های مصنوعی اطلاق می گردد که از مخلوط های ناشناس مواد شیمیایی ایجاد می گردد.

طبق گزارش انجمن بین المللی عطر (ifra)، امروزه بیش از 3500 ماده شیمیایی معطر استفاده می گردد. این مواد شامل عطر و ادکلن ها و سایر مواد معطر مانند محصولات مراقبت شخصی و تمیز نماینده های خانه می گردد. بعضی از این مواد اگرچه سمی هستند و می توانند باعث آسیب های جدی انسانی و زیست محیطی شوند، با این حال کمپانی ها ملزم به افشای تمام ترکیبات و نوشتن آن ها را روی برچسب محصول نیستند. زیرا راز تجاری تلقی می شوند.

بعضی از آلرژن های عطر باید طبق قانون فدرال تازهی که در آمریکا در دسامبر 2022 تصویب شد افشا شوند. اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هنوز فهرستی از آلرژن هایی را که باید افشا شوند منتشر ننموده است و این الزامات حداقل تا سال 2025 هم اجرایی نخواهند شد.

فهرست ترکیبات شیمیایی خطرناک

همان طور که در بالا ذکر شد، بیشتر فراورینمایندگان عطر قادرند از ذکر این مواد سمی در بسته بندی خود اجتناب نمایند. یک مطالعه اجرا شده به وسیله کار گروه محیطی غیر دولتی (EWG) تخمین زده است که تنها 34 درصد مواد اولیه موجود در عطرها برای سمیت آزمایش شده اند. محصولات عطری از آزمایش سازمان غذا و دارو (FDA) مستثنی هستند که اندازه ناامیدی کاربرانی که سعی می نمایند بفهمند واقعاً در عطرهایشان وجود دارد، عمیق تر می نماید. با این اوصاف، در اینجا نام بعضی از مواد تشکیل دهنده سمی و خطرناک وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید.

مشک مصنوعی

این گروه از مواد شیمیایی شامل انواع مختلفی مانند کتون مشک، زایلن مشک، گالاکسولید و تونالید است. از جمله مضرات استفاده از عطر حاوی مشک مصنوعی، اختلال در سیستم فراوری مثل، رشد و اختلالات هورمونی است.

فتالات

دی اتیل فتالات (DEP) یا همان فتالات ممکن است باعث آسیب به سیستم عصبی گردد و مجاری تنفسی، پوست و چشم را تحریک نمایند. بعلاوه پتانسیل ایجاد اختلالات هورمونی را دارد. قرار گرفتن در معرض فتالات موجود در بسیاری از عطرها در دوران کودکی یا حتی در رحم ممکن است خطراتی برای سلامت تنفسی کودک ایجاد کند.

متیلن کلراید (دی کلرومتان)

مطالعات حیوانی افزایش سرطان کبد و ریه و تومورهای خوش خیم غدد پستانی را در پی استنشاق دی کلرومتان نشان داده است. علاوه بر این، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) دی کلرومتان را به عنوان یک سرطان زای احتمالی برای انسان طبقه بندی نموده است.

متیل کلرید (کلرومتان)

از مضرات استفاده از عطر یا محصولات معطر حاوی متیل کلرید می توان به بیماری های پوستی، اختلال در عملکرد کلیه ها، سیستم عصبی و کبد اشاره نمود.

بوتیل فنیل متیل پروپیون

نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض این ماده باعث خارش و التهاب پوست می گردد.

استایرن

استایرن، ماده ای که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می گردد، برای کبد و گلبول های قرمز سمی است. بعلاوه در سال 2014 به عنوان یک سرطان زا شناخته شد.

دی اکسان

این ماده پتانسیل بالای سرطان زایی را برای انسان به همراه دارد.

دی اکسید تیتانیوم

محتمل است برای سلول های انسان سرطان زا باشد و ممکن است باعث آسیب به ریه و سیستم تنفسی گردد.

رزورسینول

رزورسینول تاثیر منفی بر سیستم عصبی و قلبی عروقی دارد. بعلاوه ممکن است عملکرد کلیه، کبد و طحال را تغییر دهد.

پروپیل پارابن

این ماده شیمیایی هم با سرطان سینه مرتبط است.

اکسی بنزون

این ماده شمیایی در کبد، کلیه ها و خون تجمع می یابد و ممکن است اثرات سمی حتی روی سلول های کبدی داشته باشد.

فرمالدهید

استفاده از فرمالدهید به عنوان یک سرطان زای ثابت شده است. با این حال همچنان در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

اتانول و ایزوپروپیل الکل

این دو ماده از جمله سمی ترین مواد موجود در عطرها، ادکلن ها و افترشیوها هستند.

بوتوکسی اتانول

محرک شناخته شده گلو، بینی، چشم و پوست است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض این ماده ممکن است منجر به آسیب طولانی مدت به کبد، سلول های خونی، کلیه ها، سیستم تنفسی، سیستم عصبی و سیستم لنفاوی گردد.

بنزیل بنزوات

قرار گرفتن در معرض آن ممکن است پوست سر و اندام تناسلی را تحریک نموده و بسوزاند.

بنزیل سالیسیلات

یک آلرژن شناخته شده است که ممکن است باعث تحریک پوست و چشم گردد.

هیدروکسی تولوئن بوتیله

مولکول هیدروکسی تولوئن بوتیله (BHT) به عنوان محرک چشم و پوست شناخته می گردد.

هیدروکسی آنیزول بوتیله

هیدروکسی آنیزول بوتیله (BHA) به عنوان یک مختل نماینده غدد درون ریز و بعلاوه یک سرطان زا در انسان شناخته می گردد.

بنزوفنون

این ماده هم یک مختل نماینده غدد درون ریز است که با ایجاد تومور در سلول های کبد مرتبط است.

استالدهید

این ماده شیمیایی بر سیستم تنفسی، عصبی و کلیه ها تأثیر می گذارد و بعلاوه احتمالاً برای انسان سرطان زا محسوب می گردد.

مضرات استفاده از عطر برای انسان

قرار گرفتن در معرض عطرهای شیمیایی ممکن است طیف وسیعی از اثرات نامطلوب را روی بدن انسان داشته باشند. از سردردهای میگرنی گرفته تا مسائل تنفسی و تحریکات پوستی. بیایید نگاهی به بعضی از رایج ترین مضرات عطر و ادکلن حاوی ترکیبات شیمیایی بیندازیم.

سرطان

نگران نماینده ترین عارضه در مواجهه با عطرهای شیمیایی، خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان است. بعضی از مواد شیمیایی مصنوعی در بافت های چربی بدن انسان جمع می شوند. بعضی از آنها در شیر مادر هم یافت شده است. مواد شیمیایی خطرناکی که با اختلالات هورمونی مرتبط هستند. احتمال سرطان زایی بیشتری دارند.

سردرد

سردرد از رایج ترین عوارض عطر زدن است. سردرد شدید ممکن است به حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه هم منجر گردد.

نقایص مادرزادی

اگرچه مضرات استفاده از عطر حاوی مواد شیمیایی مصنوعی می تواند همه را تحت تاثیر قرار دهد، اما این خطرات برای بچه ها، زنان باردار و جنین های در حال رشد جدی تر است. تقریباً 95 درصد از مواد شیمیایی معطر برگرفته از مشتق های پتروشیمی است. این مواد معطر نه تنها در عطرها، بلکه تقریباً در هر محصول مراقبت شخصی از جمله اسپری مو، صابون و شامپو استفاده می گردد.

فتالات از رایج ترین مواد پتروشیمی مورد استفاده در مواد معطر است. قرار گرفتن جنین در معرض این دسته از مواد شیمیایی با نقایص مادرزادی مختلفی مانند اوتیسم، اختلالات عصبی و علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) مرتبط است.

مسائل تنفسی

مواد شیمیایی ممکن است علائم آسم و سایر مسائل تنفسی را بدتر نمایند و مسائل مختلف دیگری در سیستم تنفسی از کاهش سرعت جریان هوا در هنگام بازدم گرفته تا عفونت ریه ها و آسیب رساندن به سلول های آن را منجر شوند.

آسیب به سیستم تناسلی

پارابن ها و فتالات ممکن است عملکرد هورمون های فراوری مثل را مختل نمایند و بر رشد، محافظت و عملکرد اندام های تناسلی تأثیر بگذارند. گاهی اوقات حتی ممکن است منجر به ناباروری شوند. پس بهتر است استفاده از محصولات معطر حاوی این دو ماده مخصوصا محصولاتی که در نواحی اندام های تناسلی استفاده می شوند را کنار بگذارید.

تجمع در نواحی مختلف بدن

کتون مشک، ماده ای که به طور گسترده در لوازم آرایشی فراوری شده در اروپا استفاده می گردد، تجزیه پذیری زیستی بسیار کمی دارد که اغلب در شیر مادر و بافت های چرب یافت می گردد. اینکه آیا این خطرناک است یا خیر، معین نیست.

مسائل پوستی

عوارض جانبی عطرها روی پوست ممکن است از هر دو طریق استنشاق و تماس مستقیم ایجاد گردد. درماتیت تماسی تحریک نماینده پس از قرار گرفتن مکرر در یک دوره زمانی طولانی با مواد شیمیایی که اثرات تحریک نماینده خفیفی بر پوست دارند، رخ می دهد. گاهی اوقات یک عطر روی شما یا شخصی که از نظر جسمی با او نزدیک هستید می تواند یک واکنش آلرژیک خفیف ایجاد کند. اغلب این واکنش به شکل درماتیت تماسی روی پوست شما رخ می دهد.

کهیر (برآمدگی به رنگ پوست یا قرمز همراه با خارش شدید و گاهی تورم غیرمعمول) و دیسکرومی (تغییر رنگ نامنظم و تکه تکه در پوست است) زمانی اتفاق می افتد که مواد شیمیایی یا مواد خارجی باعث تغییرات در رگ های خونی پوست می شوند.

درماتیت تماسی آلرژیک هم زمانی اتفاق می افتد که بعضی مواد شیمیایی به عنوان آلرژن عمل می نمایند. به این معنی که پوست در معرض مواد شیمیایی که قبلا به آن حساسیت داشته قرار می گیرد و دوباره به وسیله بدن به عنوان آلرژن شناسایی می گردد.

روش های درمان درماتیت تماسی

درماتیت تماسی اغلب خود به خود برطرف می گردد. در غیر این صورت می توانید پوست خود را با صابون ملایم و بدون رنگ و آب ولرم بشویید. بعلاوه می توانید با یک محصول طبیعی و ضدحساسیت مانند لوسیون کالامین، آلوئه ورا یا روغن نارگیل پوست خود را تسکین دهید.

مضرات استفاده از عطر برای محیط زیست

مواد شیمیایی مضر مورد استفاده در عطرها و سایر محصولات نه تنها بر انسان بلکه بر محیط زیست و حیوانات هم تأثیر منفی می گذارد. آن ها می توانند محیط زیست را به روش های مختلفی، به ویژه به وسیله آلودگی آب و هوا، آلوده نمایند.

هنگامی که مواد شیمیایی فرار در هوا منتشر می شوند، با هزاران ذره دیگر موجود در هوا مانند آلاینده ها و مواد شیمیایی صنعتی واکنش نشان داده و در نهایت گونه تازهی از یک جزء را تشکیل می دهند که به معنای واقعی کلمه کشنده تر از اجزای قبلی است. این ذرات در دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها فرو می روند و به میلیون ها حیوان دیگر آسیب می رسانند. متأسفانه، حتی تکنیک های مدرن فیلتراسیون هم قادر به حذف کامل ذرات تازه به وجود آمده از زیست بوم آب نیستند. در نتیجه آن ها دوباره راهی برای بازگشت به بدن ما هم پیدا می نمایند.

کدام مواد معطر مضر نیستند؟

عطرهای طبیعی، اسانس ها و عصاره ها و روغن های خالصی که از بعضی جانوران و بسیاری از گیاهان طبیعی مانند گل ها، ریشه ها، پوست درختان، برگ ها و ادویه ها عموماً برای انسان بی خطر و غیرسمی هستند. برخلاف مواد شیمیایی، عطرهای طبیعی اثرات شفابخش قابل توجهی بر بدن انسان دارند که می تواند به بسیاری از شرایط سلامتی از سلامت جسمی گرفته تا روانی و عاطفی یاری کند.

آیا محصولات فاقد عطر امن هستند؟

بعضی مواد شیمیایی معطر، عملکرد پوشش دهنده دارند و ممکن است به محصولات مصرفی با برچسب فاقد عطر هم اضافه شوند. بعضی از این مواد معطر پوشش دهنده بعلاوه وظیفه سرکوب بوی نامطبوع ترکیبات یک محصول را دارند. گفته می گردد بعضی از لوازم آرایشی و مراقبت از پوست آنچنان بوی شمیایی نامطلوبی دارند که اگر سرکوب نمی شدند هیچ کس آن ها را خریداری نمی کرد.

نکته پایانی

در خصوص مواد شیمیایی موجود در عطرها چیزهای زیادی وجود دارد که هنوز ناشناخته هستند. بعضی از مواد شیمیایی به منظور یاری به پوست برای جذب عطر و ماندگاری طولانی مدت استفاده می شوند. متأسفانه، همین آسیب پذیری بدن شما در برابر مضرات ادکلن را افزایش می دهند.

بهتر است در غیاب نظارت کافی FDA بر مواد شیمیایی معطر، به هر محصولی که ادعا می نماید بدون بو است، اعتماد نکنید. ممکن است نشان دهنده وجود عوامل پوشاننده باشد که مواد شیمیایی آلرژی زا را می پوشانند. بعلاوه همواره فهرست کامل مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا مواد شیمیایی بالقوه آلرژی زا را شناسایی کنید. بعضی از مواد شیمیایی موجود در عطرهای پرطرف دار در صورت تجمع در بدن ممکن است خطرناک باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری ضروری است. اگر باردار هستید این مطالب را به خاطر داشته باشید و اگر کسی را می شناسید که قصد باردار شدن دارد بهتر است اطلاعات را به او منتقل کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: discover.hubpages, ewg, healthline, naturalnicheperfume

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 خرداد 1403 بروزرسانی: 24 خرداد 1403 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2432

به "ناگفته هایی درباره مضرات استفاده از عطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناگفته هایی درباره مضرات استفاده از عطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید