نشانه های مسمومیت غذایی در بچه ها

به گزارش مجله آزات وب، این مقاله بعضی از اطلاعات مربوط به علائم مسمومیت غذایی در بچه ها را پوشش می دهد.

نشانه های مسمومیت غذایی در بچه ها

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

این مقاله بعضی از اطلاعات مربوط به علائم مسمومیت غذایی در بچه ها را پوشش می دهد.

بچه ها در معرض خطر بالاتری از ابتلاء به مسمومیت غذایی قرار دارند، به این علت که رعایت بهداشت در آنها پایین بوده و هرچیزی که دوست دارند را می خورند. از اینرو، حتی کوچکترین بی دقتی و بی توجهی در مورد عادات غذایی کودک خود، ممکن است به مسائل جدی در سلامت او منجر گردد.

مسمومیت غذایی در بچه ها

بچه ها نسبت به مسمومیت غذایی از تحمل بسیار پایینی برخوردارند، به این علت که سیستم ایمنی و گوارشی آنها به طور کامل تکامل نیافته است. علائم و نشانه های مسمومیت غذایی در بچه ها به سن و هم نوع غذایی که مصرف نموده اند و ماده مسمومیت زا بستگی دارد. با این حال، شایع ترین آنها استفراغ، اسهال و دل درد را شامل می گردد.

در ادامه نشانه ها و علائم مرتبط با عوامل مختلفی که مسبب بروز مسمومیت غذایی در بچه ها شده و در آنها مشاهده می گردد آورده شده است.

کمپیلوباکتر ججونی (Campylobacter jejuni): این باکتری موجب مسمومیت غذایی خفیف با تب، اسهال آبکی و سردرد می گردد. چنین مسمومیت غذایی ناشی از آب آلوده، خوردن محصولات نپخته تهیه شده از مرغ و نوشیدن شیر پاستوریزه نشده است.

سالمونلا اس پی پی (Salmonella spp ): مسمومیت با باکتری سالمونلا موجب بروز تهوع، استفراغ، اسهال، معده درد و سردرد در بچه ها می گردد. اسهال و استفراغ ممکن است منجر به کم آبی بدن آنها شده و چنانچه نادیده گرفته گردد ممکن است کشنده باشد. عفونت سالمونلا معمولاً به وسیله تخم مرغ به خوبی پخته نشده، مرغ، غذاهای دریایی و محصولات لبنی منتقل می گردد.

کلوستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum): مسمومیت ناشی از این باکتری را بوتولیسم نامند و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم و نشانه های اولیه آن، ضعف، داشتن مسائلی در حین صحبت کردن، تاری دید، خستگی و افتادگی پلکها، و اشکال در بلع را شامل می گردد. چنانچه این بیماری درمان نگردد، ممکن است به عضلات کشیده شده و موجب فلج تنفسی گردد. این باکتری به وسیله سبزیجات کنسرو شده خانگی، ماهی دودی یا خام، عسل، شربت یا عصاره ذرت، و ژامبون منتقل می گردد.

اشرشیا کولای: رشد بیش از حد باکتری ایی کولای (E. coli) می تواند موجب بروز اسهال شدید و دل پیچه گردد. این باکتریها به وسیله غذا و آب آلوده به مدفوع (به وسیله دهان) پخش می گردد.

استافیلوکوک اورئوس: این باکتری منجر به آغاز سریع تهوع، استفراغ شدید، سرگیجه و گرفتگی یا درد شکمی می گردد. چنین مسمومیتی با خوردن کیکهای خامه ای، سالاد، و محصولات لبنی به خصوص مورد استفاده در مهمانی ها و پیک نیک بوجود می آید.

باسیلوس سرئوس (Bacillus cereus ): علائم آن شامل آغاز سریع اسهال و استفراغ همراه با درد و گرفتگی شکمی، بعد از مصرف برنج و غذاهای نشاسته ای می گردد.

ویبریو کلرا (Vibrio cholerae): مسمومیت ناشی از کلرا با دل درد، اسهال، استفراغ، تهوع، سردرد و تب با لرز تشخیص داده می گردد. این باکتریها به وسیله گوشت به خوبی پخته نشده، و غذاهای دریایی نپخته یا خام انتقال می یابند.

نوروویروس: علامت مشخصه مسمومیت غذایی ناشی از نوروویروس استفراغ شدید است. و به وسیله ظروف و غذای آلوده و بعلاوه سطوح الوده منتقل می گردد. نوروویروس به طور معمول در مدارس و مهدهای کودک پخش می گردد.

چنانچه کودک تازه به راه افتاده و خردسال شما هر یک از این علائم را از خود نشان داد، مداخلات فوری پزشکی امری لازم است. یک پزشک متخصص حاذق می تواند با دقت عامل مسبب این بیماری را مورد شناسایی قرار داده و رژیم درمانی لازم را تجویز نماید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1954

به "نشانه های مسمومیت غذایی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های مسمومیت غذایی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید