نکات تغذیه ای سالم ویژه بچه ها

به گزارش مجله آزات وب، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نکات تغذیه ای سالم ویژه بچه ها شرح داد.

نکات تغذیه ای سالم ویژه بچه ها

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در تبادل نظر با خبرنگاران، درباره تغذیه سالم بچه ها گفت: مادران می توانند آبمیوه طبیعی را در لیوان به بچه ها خود دهند، ولی نباید در مقدار آن زیاده روی نمایند.

او اضافه نمود: ممکن است که بعضی از بچه ها زیر دوسال به خوبی گوشت نخورند، در اینصورت ضروری است که مادران حتما به صورت کامل گوشت را بپزند و سپس به صورت میکس شده آن را در داخل غذا بریزند.

جوزدانی توضیح داد: بعضی مادران از عصاره گوشت استفاده می نمایند که در آن پروتئین یا مواد مغذی به مقدار کافی برای رشد مناسب کودک وجود ندارد و فاقد آهن است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: آب گوشت نمی تواند جایگزین گوشت برای کودک باشد؛ بنابراین باید دقت گردد که در وعده های غذایی کودک برترین و ایده آل ترین گزینه این است که در وعده های ناهار و شام از گوشت استفاده گردد.

بستنی جزو لبنیات به شمار نمی آید

جوزدانی اضافه نمود: حبوبات دارای پروتئین خوبی هستند که مادران می توانند برای تغذیه بچه ها از آن بهره بگیرند. کره، بستنی و خامه جزو گروه لبنیات نیستند و به عنوان چربی به شمار می آیند و اگر کودکی شیر نمی خورد، اما بستنی مصرف می نماید به معنای دریافت چربی در بدن است.

او تاکید نمود: هدف از مصرف لبنیات دریافت کلسیم است و بستنی فقط چربی است و به همین دلیل نباید با خوردن آن انتظار دریافت کلسیم را داشته باشیم. بهتر است بین گزینه شیر و ماست بچه ها یکی را مصرف نمایند.

جوزدانی ادامه داد: مکمل آهن و مکمل AD باید تا سن دو سالگی به بچه ها داده گردد و ویتامین D باید بعد از آن هم همچنان ادامه داشته باشد و مصرف ویتامین A هم بسته به نوع شرایط کودک و تغذیه او می تواند ادامه پیدا کند که باید پزشک او در این زمینه اظهار نظر کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تغذیه بچه ها 3 تا 5 سالگی گفت: این سن زمانی است که کودک استقبال کاملی از غذا خوردن پیدا نموده است و مواد مورد احتیاج 5 گروه اصلی غذایی را دریافت می نماید و علاوه بر مصرف وعده های اصلی صبحانه، ناهار و شام باید دو تا سه میان وعده به صورت حداقلی در طول روز داشته باشد و تعداد میان وعده ها می تواند بیشتر با مقدار کمتر باشد.

او ادامه داد: فاصله گذاری مناسب باید بین وعده های غذایی صورت بگیرد و خواب کودک هم باید به مقدار کافی باشد تا بتواند وعده های غذایی را به مقدار مناسب مصرف کند؛ چرا که خواب ناکافی باعث عدم دریافت مواد مغذی و در نتیجه کم خونی در فرد می گردد و لازم به ذکر است که کم خونی در میان بچه ها بسیار شایع است و تاثیر زیادی بر یادگیری و حافظه آن ها خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2063

به "نکات تغذیه ای سالم ویژه بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات تغذیه ای سالم ویژه بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید