7 رازی که موها درباره سلامتی بدن فاش می نمایند

به گزارش مجله آزات وب، احتمالاً هر بار که جلوی آینه می ایستید و به موهای خود فکر می کنید، در پی راهی برای زیباتر نشان دادن آن ها می گشت. اما آیا می دانید که به یاری همین تارهای مو می توانید به رازهای زیادی در خصوص بدن تان پی ببرید؟ تحقیقات نشان داده اند که تغییر در ظاهر، بافت یا ضخامت موها می تواند از ابتلا به بیماری های مختلف خبر داده و با مشکلاتی مثل استرس، کمبود مواد مغذی، اختلال تیروئید و موارد دیگر مرتبط باشد. در این مقاله از خبرنگاران مگ به هفت حقیقتی می پردازیم که موها می توانند در خصوص سلامتی بدن بیان نمایند. تا انتهای این مطلب در کنار ما بمانید.

7 رازی که موها درباره سلامتی بدن فاش می نمایند

1. هم استرس و هم ژن ها باعث سفید شدن موها می شوند

استرس ناشی از مسائل زندگی هم باعث ریزش مو می گردد و هم روی رنگ موها تأثیر دارد. نتایج یک مطالعه روی موش ها بیانگر این نکته است که استرس مزمن می تواند با آسیب زدن به DNA و کاهش سلول های فراورینماینده رنگدانه در فولیکول های مو رنگ موها را تغییر دهد.

سایر انواع استرس هم ممکن است در سفید شدن تارهای مو نقش داشته باشند. به عنوان مثال، افزایش رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو ناشی از آن از ترمیم سلول های بدن جلوگیری نموده و سلول های فراورینماینده رنگدانه را تحت تأثیر قرار می دهد.

از سوی دیگر سفید شدن تارهای مو بخش طبیعی فرآیند پیری است، چون با افزایش سن فولیکول ها رنگدانه کمتری فراوری می نمایند. ژن ها هم می توانند در این زمینه نقش ایفا نمایند. اگر می خواهید بدانید که احتمالاً از چه سنی موهای شما آغاز به سفید شدن می نمایند، از والدین تان بپرسید که اولین بار در چه زمانی متوجه تغییر رنگ موهای خود شده اند.

2. موهای شنماینده ممکن است نشانه سندرم کوشینگ باشند

شنمایندگی موها یکی از علائم سندرم کوشینگ (پرکاری غدد فوق کلیوی) است. این بیماری در اثر افزایش هورمون کورتیزول (هورمون استرس) رخ می دهد و می تواند به بروز مسائل مختلفی مثل فشار خون بالا، خستگی و کمردرد منجر گردد.

گلوکوکورتیکوئیدها، یعنی داروهای استروئیدی که برای درمان التهاب ناشی از انواع بیماری ها تجویز می شوند ممکن است در بروز علائم سندرم کوشینگ نقش داشته باشند و به همین خاطر تغییر دوز آن ها به بدن یاری می نماید که به حالت عادی برگردد. در سایر موارد، درمان پرکاری غدد فوق کلیوی احتیاجمند پرتودرمانی، شیمی درمانی یا جراحی است.

3. نازک شدن تارهای مو می تواند نشانه بیماری تیروئید باشد

در مبتلایان به کم کاری تیروئید موها می ریزند و ظاهر آن ها تغییر می نماید. کم کاری تیروئید به این معنی است که غده تیروئید نمی تواند به مقدار کافی هورمون فراوری کند که این امر روی قسمت های مختلف بدن از جمله موها تأثیر می گذارد.

بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان از کم کاری تیروئید رنج می برند، اما در بیشتر موارد بیماری آن ها خفیف است. این بیماری علاوه بر نازک شدن موها، می تواند با علائم دیگری مثل خستگی، عدم تحمل سرما، درد مفاصل، درد عضلات، پف آلود بودن صورت و افزایش وزن همراه باشد.

گاهی اوقات هم برخی از اختلالات تیروئید به مسائل خودایمنی از جمله آلوپسی آره آتا (alopecia areata) منجر می شوند. آلوپسی آره آتا یک نوع ریزش مو است که در اثر حمله سیستم ایمنی به فولیکول های مو به طور ناگهانی باعث ایجاد نواحی گرد طاس روی پوست سر می گردد.

کم کاری تیروئید با آزمایش خون تشخیص داده شده و با مصرف دارو درمان می گردد. در مبتلایان به این بیماری سطح هورمون محرک غده تیروئید (TSH) در خون افزایش می یابد.

4. ریزش مو ممکن است از کم خونی ناشی گردد

گاهی اوقات، ریزش مو در حمام یا در اثر شانه کردن موها می تواند نشان دهنده کمبود آهن یا کم خونی باشد. از این رو، معمولاً وقتی بیمار به دلیل ریزش مو به پزشک مراجعه می نماید، به او آزمایش خون توصیه می گردد تا شرایط آهن بدن تعیین گردد. افراد گیاه خوار و زنانی که در زمان قاعدگی خونریزی شدید دارند بیش از دیگران در معرض کمبود آهن هستند.

دقیقاً تعیین نیست که چرا کمبود آهن باعث ریزش مو می گردد، با این حال محققان می دانند که این ماده معدنی برای بسیاری از واکنش های بیولوژیکی و شیمیایی بدن از جمله رشد مو لازم است. اگر با آزمایش خون ابتلای شما به کمبود آهن اثبات گردد، افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن و دریافت مکمل به درمان ریزش مو یاری می نماید.

5. ریزش مو می تواند نشان دهنده کمبود پروتئین باشد

پروتئین برای سلامت و رشد مو لازم است و به همین خاطر کمبود آن باعث نازک شدن تارهای مو و ریزش آن ها می گردد. بیشتر بزرگسالان به 0/8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن احتیاج دارند. مرغ، ماهی، ماست یونانی و حبوبات از برترین منابع پروتئین محسوب می شوند.

افرادی که به مسائل گوارشی مبتلا هستند یا جراحی بای پس معده انجام داده اند ممکن است در هضم پروتئین با مشکل روبه رو شوند. این مسائل باید به یاری پزشک مدیریت شوند.

6. وجود پوسته های سفید یا زرد رنگ با شوره سر مرتبط است

پوسته های سفید یا زرد رنگی که در بین موها، روی شانه ها یا حتی روی ابروهای خود می بینید نشانه شوره سر هستند که یک مشکل مزمن به شمار می رود. معمولاً شوره سر برای سلامتی خطرناک نبوده و با شامپوهای مخصوص بدون نسخه یا تجویزشده به وسیله پزشک درمان می گردد.

یک بیماری به نام درماتیت سبورئیک از شایع ترین دلایل شوره سر است. مبتلایان به درماتیت سبورئیک پوست قرمز و چربی دارند که با پوسته های سفید یا زرد رنگ پوشیده شده است. علاوه بر این، یک قارچ مخمر مانند به نام مالاسزیا (Malassezia) می تواند پوست سر را تحریک کند. استفاده ناکافی از شامپو، حساسیت به محصولات مراقبت از مو و خشکی پوست هم از سایر عواملی هستند که ممکن است باعث شوره سر شوند. معمولاً شوره سر در زمستان بدتر می گردد، چون استفاده از سیستم های گرمایشی برای گرم نگه داشتن محیط داخل ساختمان پوست را خشک می نماید.

7. موهای آسیب دیده ممکن است سایر مسائل سلامتی را پنهان نمایند

اگرچه موها می توانند شرایط سلامتی را نشان دهند، اما بیشتر افراد از آسیب های ناشی از رنگ کردن مو یا حرارت دادن آن با اتو و سشوار شکایت دارند. استفاده مداوم از اتو و سشوار به موهای شما آسیب می زند و به دلیل گرمای بیش از حد باعث خشکی، شنمایندگی و زمخت شدن آن ها می گردد. به همین خاطر توصیه می گردد که بیش از یک بار در روز از این ابزارها استفاده نکنید و هر زمان که با حرارت دهی موهایتان را حالت دادید، از محصولات حاوی مواد محافظ مو بهره ببرید. این روزها انواع مختلفی از سرم های مو فراوری می شوند که می توانند از آن در برابر حرارت مستقیم و غیرمستقیم محافظت نمایند.

رنگ کردن مو زیر نظر افراد باتجربه و حرفه ای می تواند از آسیب تماشا موها جلوگیری کند، اما دکلره کردن و رنگ کردن مو در خانه ممکن است با عوارض جانبی زیادی همراه باشد. با استفاده کردن از محصولات مناسب می توانید احتمال آسیب دیدگی موها را به حداقل برسانید. بعلاوه بهتر است پس از رنگ کردن از شامپوی مناسب برای حفظ رنگ و مرطوب نگه داشتن موها بهره ببرید.

استفاده بیش از حد از اتوی مو، سشوار و رنگ مو به دلیل تغییر ظاهر موها می تواند باعث پنهان ماندن بیماری هایی گردد که در حالت عادی با آنالیز موها تعیین می شوند. بنابراین، نمی توانید به راحتی با مشاهده تارهای مو به بیماری های نهفته در بدن تان پی ببرید.

کلام پایانی

موها تأثیر زیادی روی زیبایی چهره دارند و به همین خاطر بروز هر گونه تغییر در ظاهر آن ها می تواند شما را به شدت ناراحت و ناامید کند. البته تأثیر این تغییرات به همین جا ختم نمی گردد و گاهی اوقات ظاهر موها می تواند نشان دهنده بیماری هایی باشد که از ابتلا به آن ها بی خبر هستید. چون وجود مو برای بقا ضروری نیست و بدن به آن به چشم یک بافت غیرضروری نگاه می نماید، وقتی از کمبود مواد مغذی یا بیماری رنج می برید، غالباً اولین بخشی است که دچار مشکل می گردد. بنابراین باید با دقت بیشتری به موهای خود نگاه کنید تا از آنچه که درون بدن تان رخ می دهد آگاه شوید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: everydayhealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1401 بروزرسانی: 8 مهر 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2265

به "7 رازی که موها درباره سلامتی بدن فاش می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 رازی که موها درباره سلامتی بدن فاش می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید