توسعه 50 هکتاری گلخانه های قزوین

به گزارش مجله آزات وب، گلخانه های استان قزوین در سال 99 با ایجاد زیرساخت در اراضی با اعتبارات دولتی و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی 50 هکتار توسعه پیدا می نماید.

توسعه 50 هکتاری گلخانه های قزوین

جهت دریافت خدمات اجرای بام باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: توسعه و گسترش گلخانه ها از اولویت های مهم وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

علی اکبری اضافه کرد: تقویت و توسعه گلخانه ها با توجه به محدودیت های منابع آبی یکی از ضروریات کشاورزی استان و کشور به شمار می رود چرا که مصرف آب در محیط های گلخانه ای نسبت به مزارع تا حد چشمگیری کاهش پیدا می نماید ضمن آنکه عملکرد و فراوری محصولات در این مکان ها افزایش پیدا می نماید.

وی اظهار کرد: ساخت شهرک گلخانه ای نودهک در شهرستان تاکستان از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان قزوین بود که فاز نخست آماده سازی آن در بیش از 70 هکتار اجرا و اراضی مربوطه به سرمایه گذاران واگذار شد.

اکبری با اشاره به فعالیت گلخانه های دارای پروانه بهره برداری استان قزوین در سطح 65 هکتار در سال گذشته، گفت: با راه اندازی و افتتاح طرح های شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان، مساحت گلخانه های استان قزوین به بیش از 2 برابر افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر 125 واحد گلخانه در استان قزوین در 65 هکتار مساحت دارای پروانه بهره برداری هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه از توسعه کشت 50 هکتاری گیاهان دارویی در استان طی امسال اطلاع داد.

اکبری گفت: تمرکز کشت گیاهان دارویی در استان قزوین امسال با محصولاتی چون گل محمدی و زعفران و گل گاوزبان است.

وی با اشاره به رشد 4 برابری کشت گیاهان دارویی در قزوین طی 2 سال گذشته،اظهار کرد: در سال 96 میزان کشت گیاهان دارویی استان حدود د60 هکتار بود که این رقم در سال گذشته به حدود 250 هکتار افزایش یافت.

اصلاح و جوان سازی 350 هکتار از باغ های زیتون

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه از اصلاح و جوان سازی 350 هکتار از باغ های زیتون استان در طارم سفلی در امسال اطلاع داد.

اکبری اظهار کرد: علاوه بر عملیات اصلاح و جوان سازی، 200 هکتار نیز توسعه باغ های زیتون اغلب در اراضی شیب دار را در دستور کار داریم که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می گردد.

وی بیان نمود: امسال در مجموع حدود هزار هکتار توسعه باغ های مثمر در استان قزوین را در برنامه داریم که بیشترین آنها مربوط به زیتون و انگور است.

این مسئول سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار امیدواری کرد که امسال نیز با مقابله مناسب با آفت مگس زیتون، بتوان از وارد شدن خسارات به باغ های این محصول در استان جلوگیری کرد.

وی از زیتون به عنوان یک محصول باغی استراتژیک نام برد و گفت: اصلاح و احیای باغ ها، جوان سازی باغ های قدیمی، هرس، باردهی در کنار مبارزه با آفت مگس زیتون از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی برای بهبود کیفیت و کمیت محصول باغ های زیتون در استان قزوین بوده است که همچنان با قوت ادامه دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان نمود: برآورد می گردد امسال حدود 25 هزار تن زیتون از باغ های این محصول در استان برداشت گردد.

کاشت نهال های دیرگل ده برای جلوگیری از سرمازدگی در باغ ها

این مسئول سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه از کاشت نهال دیرگل ده و مقاوم به سرما برای جلوگیری از سرمازدگی در باغ های جوان و جدید اطلاع داد.

وی اضافه کرد: کوشش می کنیم تا در راستای افزایش عملکرد و رشد فراوری و همچنین مقابله با سرمازدگی محصولات باغی و آسیب به درختان باغ های مثمر، اصلاح و بهسازی آنها را با جایگزینی ارقام دیرگل ده و مقاوم دنبال کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اضافه کرد: اصلاح و بهسازی 2 هزار هکتار از باغ های مثمر استان به ویژه در انگور، بادام و پسته را برای امسال در دستور کار داریم.

استان قزوین دارای بیش از 75 هزار هکتار باغ میوه است.

24 محصول باغی سالیانه در استان قزوین فراوری می گردد که بیشترین میزان آن مربوط به انگور و زیتون است.

نزدیک به 32 هزار هکتار از باغ های استان قزوین به انگور و 10 هزار هکتار نیز به زیتون اختصاص دارد.

این استان به لحاظ فراوری محصولات باغی رتبه نهم کشور را برخوردار است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 931

به "توسعه 50 هکتاری گلخانه های قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه 50 هکتاری گلخانه های قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید