فواید و مضرات آب گوجه فرنگی

به گزارش مجله آزات وب، آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی را تأمین می نماید. این میوه به ویژه سرشار از لیکوپن است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قدرتمند و دارای مزایای چشمگیر برای سلامتی است. این میوه دارای ارزش غذایی بالایی است و مقادیر کافی از ویتامین C و سایر مواد معدنی مانند آهن، فسفر و کلسیم را دارد. بسیاری از محققان فواید و مضرات آب گوجه فرنگی را مورد آنالیز قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که آب گوجه فرنگی علاوه بر خواص و ارزش غذایی بالا، می تواند مضراتی را نیز به همراه داشته باشد که در این مقاله به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

فواید و مضرات آب گوجه فرنگی

با این حال، بعضی معتقدند آب گوجه فرنگی کارخانه ای و غیرطبیعی به علت دارا بودن سدیم زیاد ممکن است به مقدار آب گوجه فرنگی طبیعی سالم نباشد. در طول فرایند فراوری آب گوجه فرنگی ممکن است به آن اسید سیتریک، ماده شیرین نماینده و نمک اضافه گردد. بنابراین، بهتر است از آب گوجه فرنگی طبیعی و بدون مواد افزودنی بهره ببرید. در این مقاله قصد داریم به فواید و مضرات آب گوجه فرنگی بپردازیم و بیشتر با این نوشیدنی خوشمزه آشنا شویم.

ارزش غذایی بالا

آب گوجه فرنگی یک نوشیدنی پرطرفدار است که از آب گوجه فرنگی تازه تهیه می گردد. در اینجا اطلاعات تغذیه ای مربوط به 1 پیمانه (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی 100٪ طبیعی را در نظر گرفتیم:

  • انرژی: 41 کیلوکالری
  • پروتئین: 2 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین آ: 22٪
  • ویتامین ث: 74٪
  • ویتامین کا: 7%
  • تیامین (ویتامین ب1): 8%
  • نیاسین (ویتامین ب3): 8%
  • پیریدوکسین (ویتامین ب6): 13%
  • فولات (ویتامین ب9): 12%
  • منیزیم: 7٪
  • پتاسیم: 16٪
  • مس: 7٪
  • منگنز: 9٪

همانطور که مشاهده می کنید، آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را شامل می گردد. به عنوان مثال، نوشیدن فقط 1 پیمانه (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریبا احتیاج روزانه شما به ویتامین ث و همچنین 22٪ از احتیاجتان به ویتامین A را در قالب کاروتنوئیدها تامین می نماید. این کاروتنوئیدها نه تنها در بدن به ویتامین آ تبدیل می شوند، بلکه به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل نموده و از سلول های شما در برابر صدمات ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. در ادامه به سایر فواید آب گوجه فرنگی می پردازیم.

کاهش خطر بروز بیماری های قلبی

مدت طولانی است که نقش گوجه فرنگی را در بهبود سلامت قلب موثر می دانند. این میوه حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپن و بتاکاروتن است که به کاهش عوامل خطرزا در بروز بیماری های قلبی مانند فشار خون و کلسترول بالا و ایجاد چربی در شریان های (آترواسکلروز) یاری می نمایند.

جلوگیری از بروز بعضی سرطان ها

با توجه به مقادیر زیاد مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان ها، آب گوجه فرنگی در چندین مطالعه تأثیری ضد سرطان داشته است. طی یک آزمایش تعیین شد عصاره لیکوپن موجود در گوجه فرنگی رشد سلول های عامل سرطان پروستات را مهار می نماید. علاوه بر این، گوجه فرنگی و فرآورده های آن می توانند اثر محافظتی در برابر سرطان پوست داشته باشند.

تقویت بینایی

آب گوجه فرنگی پر از مواد مغذی مانند لوتئین، بتاکاروتن، زاکسانتین و ویتامین C است که به جلوگیری از بروز مسائل چشمی مانند دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد شبکیه ناشی از کهولت سن) و آب مروارید یاری می نماید.

یاری به سلامت پوست و مو

آب گوجه فرنگی به جلوگیری از تغییر رنگ پوست، بسته شدن منافذ باز، درمان آکنه و تنظیم ترشح سبوم (چربی طبیعی پوست) در پوست های چرب یاری می نماید. به طور مرتب آب گوجه فرنگی بنوشید تا از تمام مزایای سلامتی که ارائه می دهد، بهره مند شوید. آب گوجه فرنگی دارای آهن و ویتامین است که به ترمیم موهای آسیب دیده، خشک و زبر یاری می نماید. آنتی اکسیدان های آن از آسیب تماشا سلول ها جلوگیری نموده و از ترمیم بافت و سلول ها پشتیبانی می نمایند. مصرف آب گوجه فرنگی تضمینی بر حفظ درخشندگی و سلامت پوست شماست.

مضرات بالقوه

اگرچه آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و مزایای چشمگیری برای سلامتی دارد، اما دارای بعضی از مسائل جانبی نیز هست. بزرگترین اشکال آن ممکن است این باشد که بیشتر انواع بسته بندی آن ارای سدیم بسیار زیادی هستند. بسیاری از محصولات صنعتی آب گوجه فرنگی حاوی نمک اضافه شده هستند، که باعث افزایش مقدار سدیم بدن می گردد. رژیم های غذایی سرشار از سدیم، به ویژه برای افرادی که به نمک حساس هستند، ممکن است مشکل ساز باشد. همچنین، تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی پر سدیم می توانند به فشار خون بالا یاری نمایند.

فیبر کم و شکر زیاد

یکی دیگر از مضرات آب گوجه فرنگی این است که فیبر موجود در آن از یک گوجه فرنگی کامل کمتر است. با این حال، آب گوجه فرنگی نسبت به بسیاری از نوشیدنی های میوه ای دیگر مانند آب سیب و آب پرتقال بدون پالپ فیبر بیشتری دارد. توجه داشته باشید که به بسیاری از نوشیدنی های گوجه فرنگی میوه های دیگری نیز اضافه شده است که این موضوع می تواند باعث افزایش کالری و قند آن گردد. بعضی از برندها حتی ممکن است حاوی قندهای اضافه شده باشند. هنگام جستجوی انواع سالم، در پی آب گوجه فرنگی 100٪ طبیعی بدون نمک یا قند اضافه شده باشید. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری رفلاکس اسید معده (GERD) بهتر است از نوشیدن آب گوجه فرنگی اجتناب نمایند، زیرا این امر می تواند علائم بیماری آن ها را بدتر کند.

نتیجه گیری

آب گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین های گروه B و پتاسیم است. همچنین، این نوشیدنی منبع عالی آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن است که می توانند التهاب و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها را کاهش دهند. همواره مطمئن شوید که آب گوجه فرنگی 100٪ طبیعی و بدون نمک یا شکر اضافه شده خریداری می کنید، یا راه بهتر این است که خودتان این نوشیدنی مفید و پرخاصیت را در منزل درست کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2180

به "فواید و مضرات آب گوجه فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات آب گوجه فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید